Šis straipsnis yra skirtas tiems, kurie ketina kurti interneto svetainę. Jis padės jums suvokti, kokie yra galimi interneto svetainių tipai. Nesvarbu, ar svetainę planuojate kurti patys ar užsakyti programuotojo paslaugas, čia įgysite bendrą supratimą apie interneto svetaines ir suprasite, ko jums iš tiesų reikia.
Interneto svetainė – tai bendrinis apibūdinimas. Dažniausiai jos yra skirstomos į keturis tipus ir jų sukūrimo kaina atitinkamai skiriasi pagal reikalingą tipą. Tinklaraštį nesunku sukurti pačiam, tuo tarpu el. parduotuvės kūrimas reikalauja daugiau techninių žinių.
1. Asmeninė interneto svetainė (tinklaraštis)
Tai svetainė, kurioje skelbiami jūsų rašyti asmeniniai straipsniai, atradimai, dalijamasi asmeninėmis nuotraukomis. Dažniausiai tinklaraščiuose būna pateikta:
- aprašymas apie jus,
- straipsnių kategorijos ir
- kontaktai.
Ilgą laiką tinklaraščiai buvo laikomi kaip nerimto turinio interneto svetainės. Šiandien laikai yra pasikeitę ir dažnai tinklaraščiai žmonėms tampa įdomesni bei labiau skaitomi nei naujienų puslapiai. Pavyzdžiai:
- Simonos Burbaitės tinklaraštis „Geriausia draugė“. Dalinasi įžvalgomis apie grožį, madą ir maistą.
- Danieliaus Goriunovo tinklaraštis „Debesyla“. Nuolat išsikelia sau iššūkius ir aprašo jų įgyvendinimo eigą.
- Alex Monaco tinklaraštis „Monaco“. Straipsniais ir patirties pasidalijimu stengiasi įpūsti žmonėms pasitikėjimo.
- Rūtos Banionytės tinklaraštis „Šokoladas sielai“. Pasiturinčio ir nerūpestingo gyvenimo ragavusi moteris dalinasi tikrąją laimę atnešančiais receptais.
Visi šie tinklaraščiai turi itin gausias gerbėjų auditorijas socialiniuose tinkluose, o jų autoriai neretai matomi TV ekranuose. Jie uždirba nemažus pinigus vien dėl to, jog rašo tinklaraštį. Taigi, gal rašyti tinklaraštį ne tokia jau gėda?
Garsiųjų tinklaraštininkų pėdomis seka ir mažesnieji, užkariaujantys vis didesnę rinkos dalį:
- Vygantas rašo apie vyriškumą.
- Aistė ir Rytis dalinasi įspūdžiais iš gyvenimo Filipinuose.
- Elena dalinasi kasdienėmis gyvenimo akimirkomis.
- Kristina ir Julija rašo apie vaikų reikalus.
- Jurgita rašo verslui aktualiomis temomis.
- O apie ką rašysite jūs?
Kodėl verta kurti asmeninį tinklaraštį?
- Būdami vieni atsakingi už turinį svetainėje, galite lengvai įgyvendinti sugalvotas strategijas.
- Asmeniniame tinklaraštyje galite pateikti aprašymą apie savo patirtį, pagrįsti savo kompetenciją ir gauti užsakymų.
- Savo straipsniais galite šviesti, supažindinti, informuoti visuomenę įvairiais klausimais.
- Įgiję pakankamą skaičių aktyvios tikslinės auditorijos žmonių, galite tapti influenceriais ir gauti atlygį už įvairių produktų apžvalgą, reklamą.
- Galite tapti įvairių prekių ženklų ambasadoriais ir kurti turinį su jų atributika.
2. Naujienų portalas
Tikriausiai, perskaičius „naujienų portalas“, iškart pagalvojote apie Delfi.lt, lrytas.lt ar kitą didįjį rinkos žaidėją. Taip, naujienoms skirtos interneto svetainės kasdien dalinasi gausiu skaičiumi straipsnių: rašo patys žurnalistai, žurnalistai kalbina specialistus ir rengia straipsnius pagal jų atsakymus, perspausdina tinklaraštininkų straipsnius ir pan. Naujienų portalai gali būti ir labiau specializuoti, pavyzdžiui:
- Technologijos.lt daugiausiai dalinasi mokslo ir technologijų naujienomis.
- Psichika.eu – dalinasi psichologiniais straipsniais.
- Sumanimama.lt – moko tėvus rūpestingai prižiūrėti nėštumą ir vaikus.
Iš esmės, naujienų portalas nuo asmeninio tinklaraščio skiriasi tuo, kad čia rašo įvairūs žmonės, o ne vienas. Dažniausiai naujienų svetainėse būna pateikta:
- aprašymas apie svetainės išskirtinumą,
- straipsnių kategorijos ir
- kontaktai.
3. Reprezentacinė interneto svetainė
Jei asmeninėje svetainėje įrašais dalinasi fizinis asmuo, tai reprezentacinė svetainė paprastai yra skirta verslui. Įmonė pristato savo paslaugas, išvardija turimas prekes, demonstruoja savo patirtį, supažindina su komandos nariais ir pan. Dažniausiai tokioje svetainėje būna pateikta:
- Apie – kas jūs?
- Paslaugos – ką jūs atliekate?
- Atsiliepimai – ką klientai sako apie jus?
- Komanda – kokio lygio specialistai pas jus dirba?
- Naujienos arba Tinklaraštis – ką naudingo galite pasakyti?
- Kontaktai – kaip su jumis susisiekti?
Pavyzdžiai:
- Konsultacijų Norvegijoje gyvenantiems lietuviams puslapis.
- Apie sveiką gyvenseną mokantis „Taika su maistu“.
- Menines pamokėles vaikams siūlantis „Spalvų juokas“.
- Grožio paslaugas teikiančio verslo puslapis „Linijos jums“.
- Vaiko sveikatos informacinio centro reprezentacinė svetainė.
- Žaidimų kambario „Minimukų namukai“ svetainė.
Asmeninėse svetainėse daugiausiai talpinami autoriaus rašyti straipsniai, tuo tarpu verslo svetainės turėtų dalintis savo komandos narių straipsniais. Taip pat įtraukti ir pačio verslo naujienas. Straipsniai – tai galimybė prisitraukti klientų, užmegzti ir palaikyti su jais ryšį. Todėl net ir reprezentacinėse svetainėse tarp meniu punktų turėtų atsirasti meniu Tinklaraštis. Kodėl verslas turi rašyti tinklaraštį? Pasakoju šiame vaizdo įraše:
4. Elektroninė parduotuvė
Elektroninėje parduotuvėje gali būti pardavinėjamos prekės ar paslaugos. Paprastai tariant, jei interneto svetainėje yra išvardytos paslaugos ar vaizduojamos prekės, bet joje nėra pirkimo galimybės, tai ji yra tik reprezentacinė svetainė. Tuo tarpu, jei yra mygtukas Pirkti, tai tokia svetainė vadinama elektronine parduotuve (e-shop).
El. parduotuvėje dažniausiai būna pateikta:
- Apie – kas jūs, kuo jūs išskirtiniai, kodėl pirkti pas jus? Kartais prie aprašymo būna pridedama informacija klientui apie prekių pagaminimą, pristatymą, grąžinimą ir kt. Kartais būna išskiriamas atskiras meniu – Informacija klientams.
- Prekių ar paslaugų kategorijos – ką jūs siūlote?
- Atsiliepimai – ką pirkėjai sako apie jus?
- Naujienos arba Tinklaraštis – kaip naudotis jūsų prekėmis, kokie rezultatai po jūsų paslaugų, ką dar turėtų žinoti jūsų klientai?
- Kontaktai – kaip su jumis susisiekti?
Kai kurios el. parduotuvės turi įsidiegusios automatines mokėjimų galimybes, kai klientui užtenka pasirinkti savo banką, prisijungti ir paspausti mygtuką Apmokėti. O kai kurios el. parduotuvės po gauto užsakymo išsiunčia klientui sąskaitą bei rekvizitus, ir klientas turi pats suformuoti pavedimą. Šiame pertekliniame prekių amžiuje, parduotuvės gali konkuruoti ne tik prekių kokybe bei pristatymu, bet ir svetainės greičiu bei patogumu. O automatinė apmokėjimo galimybė klientui yra greita ir patogu. Todėl kiekviena profesionali el. parduotuvė turėtų suteikti tokią galimybę vartotojui. Tiesa, pardavėjas trečiajai šaliai moka komisinį mokestį už šią paslaugą.
Pavyzdžiai:
- Vaikiškų drabužėlių parduotuvė Zuikutis.
- Grožio prekių parduotuvė Eko grožis.
- Knygelių ir žaislų daugiakalbiams vaikams parduotuvė.
- Inovatoriškų dantų šepetėlių parduotuvė Playbrush.
Kurti pačiam ar samdyti programuotoją?
Yra darbai ir yra atitinkami specialistai jiems atlikti. Kada imamės daryti patys? Kai trūksta lėšų investicijoms. Taigi, į klausimą, ar bandyti kurti svetainę pačiam ar samdyti specialistą – atsakymas paprastas: specialistai šį darbą atliks geriau ir profesionaliau. Nebent…
Aš tikrai nerekomenduoju kurti interneto svetainę, pasitelkiant Youtube filmukus. Ten gal ir rasite naudingos medžiagos, bet tikrai ne išsamų gidą. Neužtenka susikurti tik gražų vaizdelį. Pilnai funkcionuojančiai svetainei reikia atlikti daugiau svarbių nustatymų, apie kuriuos jūs galite nė nežinoti. Dažnai žmonės susikuria vaizdelį (pavyzdžiui, įsidiegia WordPress ir parsisiunčia temą), o paskui kreipiasi į specialistus su klausimais:
- kodėl mano svetainės nerodo Google?
- kodėl ją taip ilgai krauna?
- kodėl rodo iškraipytą vaizdą?
- kodėl toks aukštas bounce rate?
- kodėl nebeveikia? ir pan.
Jei jau kuriate patys, įsitikinkite, kad turite nuoseklų patarėją nuo domeno parinkimo iki SEO sutvarkymo. Tokiu atveju, žingsnis po žingsnio sekant profesionalaus gido punktus, jums gali pavykti sukurti tai, ką sukuria specialistai. Patikimą tinklaraščio kūrimo gidą galite rasti čia.