Pradėkime nuo to, kas yra asmeninis prekės ženklas (angl. Personal branding). Amazon įkūrėjas Jeff Bezos yra pasakęs, kad asmeninis prekės ženklas yra tai, ką kiti kalba apie mus, kai mūsų nėra šalia. Kitaip tariant, tai yra mūsų siunčiama žinutė kitiems apie save: kas mes esame, kaip kalbame, atrodome, elgiamės ar bendraujame. O asmeninio prekės ženklo vystymas yra procesas, kurio metu mes skleidžiame pasirinktą žinutę bei emociją. Ar kada pagalvojote, kaip jaučiasi žmogus, kuris jus pasamdo arba įdarbina? Kaip jaučiasi kolegos, kurie dirba su jumis vienoje komandoje? O kaip jaučiasi klientai, kurie kreipiasi į jus dėl paslaugų?
Asmeninio prekės ženklo formavimo specialistė Indrė Širkienė teigia, kad asmeninį prekės ženklą turime visi. Tiek aš, tiek jūs. Net jei ir nepasisakome konferencijose, nesame vieši žmonės, neturime socialinių tinklų, mes turime stipresnį arba silpnesnį asmeninį prekės ženklą. Kiekviena interakcija su kitu žmogumi (tiek online, tiek offline erdvėje) siunčia kitiems kokią nors žinutę ir emociją apie mus bei formuoja mūsų įvaizdį. Taigi drąsiai galima sakyti, kad asmeninį prekės ženklą mes vystome kiekvienas, deja, kai kurie apie tai nesusimąsto.
Kodėl verta vystyti asmeninį prekės ženklą?
Kad būtų aiškiau, kodėl svarbu dirbti, tobulinant asmeninį prekės ženklą, kviečiu susipažinti su pagrindiniais privalumais, kuriuos mums gali suteikti šis procesas.
- Tikslingas asmeninio prekės ženklo vystymas gali užtikrinti, kad už savo darbą, teikiamą paslaugą ar produktą, jūs gausite daugiau pinigų. Taip nutinka dėl to, kad asmeninio prekės ženklo vystymas leidžia pasiekti daugiau žmonių, sukurti artimesnį ryšį bei pasitikėjimą. Vadinasi, jūsų klientų ratas gali išsiplėsti, paslaugų arba produktų kainos kilti arba galite gauti geriau apmokamo darbo pasiūlymą, nes apie jūsų kompetencijas sužinos daugiau žmonių bei įmonių.
- Asmeninio prekės ženklo vystymo procese sulauksite nemažai dėmesio, bet svarbiausia, atsiras tikimybė sukurti daugiau vertingų partnerysčių, įvairių bendradarbiavimo projektų, kurie atvers dar daugiau galimybių.
- Padidės tikimybė, kad jūsų klientų ratą užpildys žmonės, su kuriais bus gera ir malonu dirbti. Taip, žmonės renkasi ne tik produktą arba paslaugą, bet ir žmogų, kuris tai teikia. Jeigu jūsų transliuojamos vertybės atitiks klientų vertybes, užtikrinsite, kad darbas kartu bus malonus abiem pusėms. Taip pat yra galimybė sulaukti darbo pasiūlymų iš įmonių, kurios domina jus. Įdomu ir tai, kad turint stiprų asmeninį prekės ženklą, galite sulaukti tiek pasiūlymų, jog turėsite galimybę patys rinktis tinkamiausią darbovietę.
Nuo ko pradėti vystyti asmeninį prekės ženklą?
Akivaizdu, kad asmeninio prekės ženklo vystymas teikia vertę, todėl negailėkite pastangų jam kurti. Štai kelios rekomendacijos, padėsiančios tai daryti sėkmingiau.
- Atlikite savianalizę. Labai svarbu suprasti, kokios yra jūsų vertybės, asmeninės bei profesinės stiprybės, kaip šiuo metu kiti žmonės mato jus bei kokią emociją skleidžiate. Taip pat rekomenduoju identifikuoti savo tikslą – kodėl darote tai, ką darote? Šis tikslas neturėtų remtis į materialius dalykus, nes tokiu atveju greitai prarasite motyvaciją. Jūsų tikslas turėtų būti – misija, kuria sieksite padaryti bent mažytį pokytį atstovaujamoje industrijoje.
- Apsibrėžkite tikslinę auditoriją. Kai suvokiate, kas esate, kokios jūsų stiprybės ir išskirtinumai, reikėtų aiškiai apsibrėžti, kokią tikslinę auditoriją norite pasiekti. Neužtenka įvardyti vien tik amžių, lytį, lokaciją. Pasižiūrėkite plačiau ir identifikuokite savo tikslinės auditorijos poreikius, baimes, iššūkius, vertybes, laisvalaikio leidimo būdą, naudojamus komunikacijos kanalus ir pan.
- Apžvelkite konkurentus. Labai svarbu atidžiai išanalizuoti konkurentus ir atsakyti sau į klausimus – ar mano konkurencinė aplinka aktyvi? Kas yra mano konkurentai? Kokios jų stiprybės? Kokios jų silpnybės? Kuo ir kaip aš galėčiau išsiskirti iš jų?
- Pasižadėkite. Kai žinote šiuos dalykus, pagalvokite apie savo pozicionavimą bei prekės ženklo pažadą (angl. Promise). Tai padės jums išsiskirti konkurencinėje aplinkoje ir patraukti tikslinės auditorijos dėmesį.
- Pasirašykite strategiją. Po visų šių žingsnių prasideda komunikacijos procesas, kuriam būtina turėti strategiją. Taip pat labai svarbu tinkamai pasirinkti komunikacijos kanalus. Dažnai žmonės tai vertina siaurai ir pasirenka vieną populiariausią kanalą, neatsižvelgę, ar jiems tikrai to reikia, ar ten lankosi jų tikslinė auditorija. Nepamirškite, kad į komunikacijos procesą turėtų būti įtraukti ne tik socialiniai tinklai (Facebook, Instagram, Linkedin ir kt.), bet ir kiti jums tinkami komunikacijos kanalai – žiniasklaida, renginiai, konferencijos, tinklalaidės, internetinis tinklalapis ir kt.
Žmonės pasitiki žmonėmis
Nielsen tyrimo rezultatai atskleidė, kad net 92% žmonių yra linkę labiau pasitikėti kitų žmonių rekomendacijomis, o ne įmonių. Ką tai pasako? P2P (angl. people to people) komunikacija gali būti itin efektyvi, nes mes linkę draugo, pažįstamo, o gal net ir nepažįstamojo rekomendacija tikėti labiau nei įmonių reklamomis. Būtent asmeninio prekės ženklo vystymas leidžia sukurti didžiausią įmanomą pasitikėjimą bei suteikia naujas galimybes jūsų verslui arba karjerai.
Žmonės mėgsta sakyti, jog asmeninį prekės ženklą reikia kurti. Iš tiesų jį reikia vystyti, nes kūrybos čia nėra daug. Kuriamas asmeninis prekės ženklas gali neatitikti realybės – tuomet jūsų reputacija nukentės. Labai svarbu, kad įvaizdis visuose komunikacijos kanaluose būtų vientisas, todėl pasistenkite ne kurti, o atrasti ir identifikuoti bei parodyti kitiems tai, ką turite savyje gražiausio.