Vienas iš būdų dirbti savo svajonių darbą yra pačiam jį susikurti. Ir tam nereikia nei universiteto diplomo, nei milžiniškų investicijų – svarbiausia žinoti, kaip ir nuo ko pradėti. Štai jums 9 žingsnių gidas, padėsiantis susigaudyti, kaip pradėti verslą.
-
Sugalvokite TĄ idėją
Per dieną gali kilti šimtai verslo minčių, tačiau orientuokitės į dvi galimas alternatyvas:
- jūsų idėja turi būti novatoriška, siūlanti tai, ko rinkoje nėra arba
- jūsų idėja turi kažką atlikti geriau, greičiau, pigiau ar pan. negu esami konkurentai.
Šiais laikais sunku sugalvoti kažką visiškai naujo – tai, ko rinkoje apskritai nėra, todėl lengviau įgyvendinti yra antrąjį variantą. Tačiau visų svarbiausia yra kad jūsų idėja jums patiems ypač patiktų. Kad ir kaip egzotiškai skamba „savas verslas“ – visgi tai yra sudėtingesnis ir daugiau atsakomybės reikalaujantis darbas nei samdomas. Todėl jei pradėsite dirbti su „šiaip sau“ idėja, ilgainiui pritrūksite entuziazmo, motyvacijos ir jausitės prastai bei norėsite viską mesti nė nesulaukę sėkmės.
Pirmiausia apgalvokite, ką jūs labiausiai mėgstate daryti, koks yra jūsų hobis ar aistra? Galbūt iš to galima bandyti užsidirbti? Jeigu nekyla jokių genialių minčių, galvokite apie savo ar aplinkinių žmonių patiriamas problemas ir atraskite būdus, kaip galėtumėte jas išspręsti, kalbėkitės su žmonėmis ir įsiklausykite į rinkos poreikius. Išvystę mintį išgryninkite idėją:
- ką tiksliai darysite – idėja, projektas,
- kam tai reikalinga – tikslinė auditorija,
- kaip užtikrinsite maksimalią verslo kokybę – veiksmų planas.
Kuo daugiau akcentų užfiksuosite šiame etape, tuo vėliau bus lengviau.
-
Ištirkite rinką
Skaudi tiesa – ne viskas, kas mums atrodo genialu, yra reikalinga rinkai. Jūs turite atlikti namų darbus – ištirti, ar tikrai yra tokios prekės ar paslaugos poreikis rinkoje, koks yra potencialus rinkos dydis. Rimti startup‘ai kreipiasi į atitinkamas agentūras ar samdo savo sričių specialistus, kurie atlieka šį sudėtingą darbą. Tačiau mes kuriame nedidelį verslą (kuris turi potencialą užaugti didelis), todėl pradiniam rinkos tyrimui pakaktų apklausti draugus, pažįstamus, kaimynus – ką jie mano apie jūsų sumanymą. Pateikite klausimą Facebook verslo grupėse ar forumuose. Nebijokite, kad kažkas nukopijuos jūsų idėją. Šiais laikais idėja yra niekas, svarbu yra jos įgyvendinimas. Žinoma, nepateikite viso verslo plano.
Kalbėdami su žmonėmis jūs ne tik išgirsite jų nuomonę apie idėją, bet ir gausite daugybę patarimų, kritikos. Atsirinkite žmonių emocijas (patinka, nepatinka, bet nežinau kodėl) nuo konstruktyvių argumentų. Susidėliokite viską, gerai apmąstykite ir tobulinkite savo idėją bei kurkite konkrečių veiksmų planą.
Pasidomėkite konkurentais – ką ir kaip jie dabar daro, ką jūs galėtumėte padaryti kitaip. Mokykitės iš kitų klaidų.
Pavyzdžiui, galbūt jūs kepate gardžius keksiukus. Pagalvojote, kad galėtumėte juos pardavinėti. Pasiteiravote draugų ir visi sako, jog rinka jau persotinta tais keksiukais ir pelno jums nebus, neverta net pradėti. Bet ar tikrai? Galbūt jūsų keksiukai yra žymiai skanesni, nei kaimyno kepami? Galbūt jūs naudosite aukštesnės kokybės medžiagas? Galbūt jūsų talentas juos puošti yra išskirtinis? Ir supakuosite juos ne įprastoje kartoninėje dėželėje, o originalesniame įpakavime su paslėpta motyvacine žinute? Šiuo atveju draugų nuteisimas jūsų idėjai būtų nepagrįstas. Reikėtų kreipti dėmesį į klausimus: ar jūsų keksai jiems skanūs, ar jie prašo jų iškepti, ar jie prašo juos ir vėl taip nuostabiai papuošti, ar papuoštus fotografuoja ir didžiuojasi soc. tinkluose, ar nustemba pamatę įpakavimą. Tai reikštų, jog einate tinkama linkme ir jūsų idėja yra gera.
-
Sudarykite verslo planą
Arba nedarykite.
Tikrasis verslo planas yra reikalingas tiems, kurie ieško finansavimo. Kitais atvejais, jums reikia ne verslo, o konkrečių veiksmų plano:
- ką darysite – verslo tikslas / sprendžiama problema;
- Kam darysite – tikslinis vartotojas;
- Kaip darysite – medžiagos, kainodara, pakavimas, pristatymas ir pan.;
- Kaip augsite – marketingo planas.
Nors tai skamba kaip itin teorinis punktas, jis būtinas siekiant sėkmingos ir ilgalaikės sėkmės.
-
Įgyvendinkite idėją
Ateina metas veiksmams. Gaminkite, formuokite, kurkite, teikite paslaugas – draugų ar pažįstamų padedami įgyvendinkite savo verslo idėją. Tegul artima aplinka būna pirmieji jūsų klientai – svarbu užtikrinti, kad jie savo nuomonę išreikštų nuoširdžiai. Surinkite atsiliepimus bei jų pasiūlymus tobulėjimui – kiekvieną gautą grįžtamąjį ryšį ramiai apmąstykite, būtinai padėkokite (net jeigu tai yra kritika ir ją girdėti sunku), klauskite klausimų apie jų patirtį ir viską pasižymėję iš to padarykite išvadas, kurios padės tobulėti. Patobulinę savo prekę ar paslaugą šį procesą galite kartoti kelis kartus tol, kol pasieksite norimą rezultatą.
-
Ženkite į rinką
Oficialiai pradėkite teikti savo prekes ar paslaugas. Lietuvos rinkoje sklaidą pradėti galite nuo Facebook – susikurkite savo puslapį, kuriame skelbkite svarbiausią informaciją apie prekę ar paslaugą, kelkite darbų nuotraukas, kurkite ryšį su vartotojais pateikdami įtraukiantį turinį. Pirmiesiems klientams pritraukti save reklamuoti galite įvairiose grupėse arba pirkti Facebook reklamą.
Kviečiu pasikloti stiprius pagrindus, kurie padės dirbant su Facebook reklama. Prisijunkite prie naujų nuotolinių mokymų „Facebook reklamos pagrindai“, kuriuos galėsite pradėti mokytis tiesiog šiandien, tiesiog savo namuose. Metas užsidirbti iš Facebook reklamos!
-
Įteisinkite verslo veiklą
Atsiradus pirmiesiems mokiems klientams oficialiai įregistruokite savo veiklą įteisindami juridinę formą. Pavyzdžiui, mažam namų verslui rinkitės MB, VL ar IDV formas, didesnei ar daugiau atsakomybės reikalaujančiai veiklai rekomenduojama kurti UAB (plačiau apie tai – kitame straipsnyje). Pasikartosiu, juridinę formą steigti privalu tuomet, kai jau gaunate pinigus iš klientų. Iki tol gaminkite, eksperimentuokite, dovanokite nesukdami galvos apie sąskaitas faktūras ir metines ataskaitas.
-
Auginkite savo verslą
Niekada nebūkite pilnai patenkinti tuo, ką turite – norėkite dar daugiau, todėl imkitės įvairių verslo auginimo būdų, pavyzdžiui:
- Sukurkite interneto svetainę savo verslui. Puslapyje talpinkite darbų / paslaugų nuotraukas, išsamius aprašymus, naudojimo pavyzdžius, klientų atsiliepimus, rašykite tinklaraštį savo veiklos tema.
- Susikurkite brandbook‘ą. Jūsų verslo stiliaus knyga padės tapti jums unikaliems ir atpažįstamiems klientų rate.
- Išbandykite įvairias reklamos priemones: naujienlaiškiai, Google Ads, Facebook Ads, reklamuokitės įvairiuose portaluose, spaudoje, ženkite į naujas socialinių medijų rinkas (jeigu tai tinka Jūsų auditorijai, Instagram šiuo metu yra viena iš geriausių alternatyvų).
-
Analizuokite rezultatus
Periodiškai atlikite marketingo ir prekybos veiklos analizę – ar naudojamos priemonės yra veiksmingos, o rezultatai patenkina išlaidas ir pradinius jūsų lūkesčius? Mažiems verslams rekomenduojama analizuoti:
- finansinius duomenis – kiek turėjote išlaidų, kiek pajamų, kiek pelno?
- vartotojų pasitenkinimą – pasidomėkite, ar klientams patiko jūsų prekė / paslauga, ką jie norėtų matyti kitaip,
- naujų pirkėjų prieaugį per tam tikrą laiką – kas mėnesį užsirašykite socialinių medijų ir internetinio puslapio lankomumą, klientus atvedančius kanalus, užsakymų skaičių ir pan.
Analizė padės jums kontroliuoti veiklą ir neatitolti nuo tikslo.
-
Išsikelkite naujus tikslus
Reguliariai analizuodami veiklos rezultatus išsikelkite pagrindinį kito mėnesio tikslą – galbūt sumažinti pajamas, gal pakoreguoti gaminio pakuotę, susitvarkyti verslo įvaizdį, padidinti pardavimus, o gal didinti žinomumą ar pan.? Nenusistatykite per daug užduočių, tai apsunkins jūsų darbą ir kels stresą, o kartais ir nusivylimą savimi ar veikla. Vienam mėnesiui – vienas aiškus tikslas. Taip pamažu keliausite link pagrindinio tikslo – nepriklausomo ir pelningo verslo.
Siūlomi verslo kūrimo pradžios žingsniai yra tik orientacinio pobūdžio – ten, kur jaučiate, kad galite, leiskite sau improvizuoti ir pagaliau būkite savo paties bosu. Sėkmės naujame amplua!